Espen Wold til minne

Han var sjefen på skoleteateret i en årrekke, og den som skapte teaterets musikalkomediesjanger. I januar deltok han, med sedvanlig entusiasme, på 25-års jubileet av ”nye” Fana Skoleteater. Nå har Fana Skoleteater med stor sorg mottatt budskapet om at Espen Wold døde etter et hjerteinfarkt på søndag, 47 år gammel.

 

Hva var vel mer naturlig enn at Espen Wold kom opp på scenen etter ”jubileumsforestillingen” av 1929 – oppgjøret i Capo By, og sa noen velvalgte ord til skoleteateret som han var med på å skape? Wolds engasjement for Fana Skoleteater tok aldri slutt, og det var med stolthet han gang på gang kunne registrere at teateret lever i beste velgående. Dessverre ble dette hans siste besøk på Fana Skoleteater.

I 1986 ble østlendingen Wold, den gang på sjøkrigsskolen på Haakonsvern, men også instruktør for russerevyen i Bergen, kontaktet av elev Lene Løtvedt på Fana Gymnas. Ville han være med på å få liv i det gamle skoleteateret?

Resten er, som mange vet, historie. Wold omdøpte Grease til ”Glease”, og laget en heidundrende musikalkomedie fra bygde-Norge. Forestillingen, som ble spilt i januar 1987, var en så stor suksess at man ikke kunne gi seg med skoleteater på Fana Gymnas. Wold var selvskreven som forfatter og instruktør også i fortsettelsen. Året etter var det tid for ”En Midtsommernattsdrøm”, den første i rekken av omskrevne teaterklassikere som ble akkompagnert av norske versjoner av Wolds musikal-favoritter. ”Petter i Bergen”, ”Peer” og ”Cinderella” fulgte. Hvert år vokste teateret, og oppmerksomheten rundt det. Wold hadde store ambisjoner – til tider kunne det virke som stormannsgalskap – men han havnet alltid i mål med prosjektene.

Etter hvert overlot Wold ansvaret med å instruere inn stykkene han hadde skrevet til andre, men tro ikke at han holdt seg unna. Produsent, likte han å kalle seg, og det hersket ingen tvil om at han var den ubestridte sjefen.

I 1991/92 ble kritikerroste ”Rosenbuskmordet” det første stykket der Wold ikke brukte et annet manus som utgangspunkt - til gjengjeld parodierte han hele kriminalsjangeren. Året etter skrev han manuset til det som skulle bli hans siste forestilling på Fana Skoleteater – ”Tilbake til Fremsiden”. Forestillingen med de mange filmreferansene ble en umiddelbar klassiker som fikk oppmerksomhet langt utover Fanas grenser. I et intervju med Fanaskoleteater.no etter jubileumsfesten i år røpet da også Wold at dette antageligvis var hans favoritt av forestillingene han laget for skoleteateret.

Wolds engasjement for Fana Skoleteater sluttet imidlertid ikke her. Han var stadig innom gymsalene i teaterperioden. Selv etter at han flyttet til Kristiansand, fortsatte han å dukke opp på forestillinger i januar – man kunne ikke unngå å høre ham le på bakerste rad. I tillegg var han stolt tilhenger av sine tidligere ”skoleteaterbarn” som i dag spiller på større scener enn den i jentenes gymsal – han reiste trofast rundt for å få med seg teater og musikaler i inn- og utland.

Da Wold dukket opp på 25-årsfesten i januar, var han det naturlige midtpunkt. Denne fantastiske kvelden var Espen Wold akkurat slik vi husker ham – strålende opplagt, engasjert, entusiastisk og veldig pratsom. Fana Skoleteater skylder ham mye, og vi er mange som kommer til å savne ham, særlig hver januar.